Åldersgränsen på ponny

Läste ett blogginlägg angående åldersgränsen på ponny och kände att jag var tvungen att skriva mina åsikter om detta. Åldersgränsen på ponny är alltså 18 år i Sverige och 16 år internationellt. Vissa tycker det är bra, vissa tycker den är låg och vissa tycker den bör sänkas ännu mer.


Min åsikter då. Jag tillhör absolut inte gruppen som tycker den borde sänkas och kanske inte heller den som tycker den är bra. Egentligen är åldern bara en siffra och jag tycker man mer borde se till hur proportionerligt ekipaget ser ut. Tänk om det inte fanns någon åldersgräns. Tänk om dom som är 19 kan tävla sin ponny om den nu vill det. På det villkoret att ekipaget ser proportionerligt ut givetvis!! Det jag vill komma fram till är alltså att jag tycker man borde lägga mer vikt på ryttare som är för stora på sina ponnyer, istället för de som är för gamla.


Sen kommer vi till det här med hur jag kan tycka att 14-åringar ska behöva tävla mot kanske 30-åringar (om det nu skulle vara en 30-åring som vill rida ponny). Jo det är så här att det fina med vår sport är att killar och tjejer tävlar på samma villkor och på storhäst är det ingen åldersgräns så då kan 14-åringar tävla mot 30-åringar utan problem. Varför ska det inte kunna vara samma villkor på ponny? Det handlar ju bara om en höjd, skulle ponnyn vara 149 cm skulle det gå utmärkt att tävla den hela ditt liv. Och vem har sagt att en 14-åring inte skulle kunna vara duktigare än en kanske 60-åring? Det jag tycker är tråkigast är att det finns en mängd 18-19-åringar som slutar just för att dem inte får rida sin ponny längre. Jag tillexempel. (Självklart finns det dem i den här åldern som slutar av andra orsaker också, men jag vet många som har slutat just för att de inte får tävla ponnyn längre). Ska vi inte istället försöka hålla ridsporten i topp och minska antalet bortfall?


Det finns dom som rider på elitnivå och det finns dom som har ridningen som en hobby och det är precis så det ska vara. Var och en väljer själva vad de vill med sina hästar/ponnyer. Om några vill gå vidare på storhäst vid 16 eller 18 års ålder så ska de självklart få göra det. Men jag tycker att det ska vara lika självklart att få ha kvar sin ponny och fortsätta som vanligt. Nu finns ju alternativet för överåriga ryttare att hoppa i avdelning B. Men hur kul är det i längden? Varför inte göra tävlingar eller en speciell klass på en tävling för överåriga ryttare på ponny? För jag är nog helt övertygad om att jag inte är ensam om att sakna ponnytiden, eller?


Det här är alltså MINA åsikter och ni får väldigt gärna kommentera era tankar och åsikter kring detta :)




Kommentarer
Postat av: Tove

Såhär tycker jag. Jag tycker att det är rätt bra med åldersgränsen för b-ponny. Där är det inte stor åldersgräns mellan ryttarna, eller kan ju va en liten.

Sen tycker jag det är helt sjukt att det är 18 årsgräns, för en som är 30 kan ju va mindre och lättare än en 16 åring. Så helt klart ska det vara att ekipaget ser professioneligt ut. För som du skrev, så klokt, när man tävlar på storhäst så kan en 60 åring tävla mot en 20 åring. Då ska man kunna det på ponny å. För hur stor skillnad är det på 148 och 148.5 lixom !

Men saknar inte ponnytiden. Tycker det går bättre med henne på storhästavstånd :)

2011-11-10 @ 21:49:46
URL: http://tovekarlsson.blogg.se/
Postat av: ellen

håller med dig nathalie, att ålder inte har nån betydelse egentligen. Men tänkt hur det skulle vara om det inte fanns nån åldersgräns, fatta vad många ekipagé det skulle vara på en tävling haha

2011-11-10 @ 22:48:51
Postat av: nathalie

Ellen: Ja det är sant! Men jag tror att det är precis det ridsporten behöver ju nu. De har nu fått tagit till andra sätt att få fler ekipage till tävlingarna, det vill säga ändra en hel del med licenserna. Ändringen är till vissas fördel men skulle bli en förlust för mig om jag började tävla igen då de höjt min licens sjuuukt mycket. Antar att det märks att jag saknar att tävla? ;)

2011-11-10 @ 23:26:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0