Triangelmärkning

Läste världens debatt på en Facebookgrupp angående om det var rätt att rida en triangelmärkt häst på en klubbtävling, bara för skojs skull. Jäklar vilka diskussioner det blev och kommentarerna är snart upp i 60. Jag trodde verkligen inte att folk kunde ha så starka åsikter om just detta. Vissa anser då att man "lurar" försäkringsbolaget när man först tar ut försäkringspengarna på hästen och sen fortfarande använder den för träning och "tävling".

Jag har ju själv haft en triangelmärkt ponny och jag kan ju säga att jag inte skulle ha haft några som helst problem att gå ut på en mindre "tävling" med honom bara för skojs skull. Pearl var triangelmärk pga sin hovbenssänking som gjorde att han inte fick hoppa mer. Han blev alltså triangelmärkt för att han inte kunde användas till det vi köpte honom för. I kontraktet när vi köpte honom står det att han ska användas till tävling och det funkade som sagt inte och därför fick han triangeln på rumpan.

Vissa i den här gruppen tyckte också att triangelmärkta hästar inte skulle tränas utan bara "promenadridas" ibland. Då känner jag såhär att Pearl var 16 år när vi triangelmärkte honom och han har tränats och tävlats hela sitt liv. Ska vi då bara ställa av honom för att han är triangelmärkt? Gamla hästar behöver ju hållas igång för att behålla det dom haft och att då bara ställa av en häst för att man plockat ut försäkringspengarna på den tycker jag är helt fel. Pearl hade definitivt inte ont någonstans och fungerade helt utmärkt till allt annat än hoppning. Om han hade levt idag hade jag inte tvekat en sekund att tagit med honom ut på en mindre tävling bara för att han skulle få ha lite kul. En pay'n jump eller banhoppningsträning räknas ju inte ens som tävling och det finns oftast ingen regel på att triangelmärkta hästar inte får "träna" där. Sen är det ju såklart allt detta väldigt individuellt beroende på skada osv. Och även på hur ryttaren tacklar situatoinen. Jag skulle liksom aldrig ha utsatt Pearl för något jag visste att han skulle få ont utav. 

Var bara tvungen att skriva av mig lite kring detta där jag blev väldigt förvånad över att folk till och med skulle kunna anmäla någon för att rida triangelmärkt häst på mindre tävling. Tycker det hela verkar väldigt överdrivet. Men det är min åsikt. Det finns ju tusen andra åsikter bland oss hästmänniskor, och som vanligt så vet ju alla bäst också (enligt de själva). Sjuk sport vi håller på med egentligen. Alla ska tycka tvärt emot varanda istället för att sammarbeta och göra något bra utav saker och ting. Skriv gärna era åsikter kring detta! Hade varit kul att höra!


Kommentarer
Postat av: alexandra

det spelar liksom ingen roll vilken sport man än håller på med eller egentligen vilka sammanhang som helst. det kommer alltid vara människor med olika åsikter som blir arga på varandra för att man inte tycker samma sak. för människor är olika och då kommer man att ha olika åsikter.

min åsikt är att alla ska få ha sin egen åsikt. det finns faktiskt en yttrandefrihet i sverige så man har rätt att säga var man tycker. det är okej att tycka olika, så länge man inte "blir sur", klanka ner på andra människor eller "tvinga" någon att ändra åsikt, bara för att de inte tycker samma som en själv. nu har jag ju inte läst vad som skrivits i gruppen, men det vara det som var fallet?

min åsikt angående triangelmärkning är att, precis som du skrev, göra vad som är bäst för hästen. det är ändå en levande varelse precis som vilket annat djur som helst. och varför skulle man vilja göra någonting som skadar hästen? eftersom att jag själv vet hur mycket pearl tyckte om att röra på sig, hoppa, träna och vara ute på evenemang med andra hästar; så är det inget fel med att låta honom göra det som han älskar så länge han inte lider! för det gjorde han ju verkligen inte.

man ska ju alltid se till hästens, eller egentligen vilken individ som helst, bästa. det tycker jag är självklart att en djurägare gör. men det är inte det. och då får man helt enkelt acceptera att andra tycker olika. (så länge det inte handlar om djurplågeri eller olagligheter såklart för det är ju förbjudet!!!) men det är inte förbjudet att ha en åsikt. tyvärr, kanske. för sunt förnuft borde alla ha.

2012-08-30 @ 19:31:27
Postat av: alexandra

ååh varför blev det inte styckeindelat??? morr.

2012-08-30 @ 19:31:50
Postat av: Tove

Blev det ju : Alexandra :)

2012-09-01 @ 08:04:14
Postat av: alexandra

haha inte på min dator!!

2012-09-04 @ 13:51:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0