Träningen för Sussi

Red som sagt för bästa Sussi igår. Måste varit över ett år sen jag red för henne sist. Har saknat henne så mycket!! Vi började med att rida massa övergångar. Kortade skritten och sen längde den, sedan likadant i traven och galoppen. Jag trodde att hon skulle ha svårare att korta sig men hon fixade det ganska bra. I galoppen var det dock kämpigt men hon jobbade på och gjorde sitt bästa hela tiden. Vänstergaloppen är bättre än höger var både jag och Sussi överrens om. Så nu blir det att träna mer högergalopper så hon blir jämn och liksidig. När hon kortade sig så skulle hennes huvud vara högre än den vanliga formen hon vill gå i, eftersom hon gärna vill bli lite i nerförsbacke. Sen när jag längde skulle jag rida i en längre form än den hon vanligtvis vill gå i. Ska forsätta såhär och rida henne i högre form så hon kommer mer på bakdelen och i uppförsbacke. 

Sen red jag även på volt och ställde åt olika håll. Högervarvet var det lätta att både ställa innåt och utåt i. Gjorde den här övningen efter alla jobbiga övergångar så hon kändes lite trött men protesterade inte. Hon ville gärna sakta av när det blev lite jobbigt men aldrig så hon tjurade ihop. Nämnde i ett tidigare inlägg att jag haft sån tur att få så snälla hästar. Måste även säga att jag haft den turen att nästan alltid haft arbetsvilliga hästar. Det blir så mycket roligare att rida då. 

Dessa övningar ska jag allså ta med i mitt träningsprogram varje vecka. Det är ju övningar man kan rida när man rider ut också så man behöver inte känna sig låst till paddocken hela tiden. I mitt träningsprogram kommer det även att finnas en dag med koordination, en dag hoppning, en dag bommar, en dag kondition och sen en vilodag. Kommer inte kunna hålla träningsprogrammet till punkt och pricka eftersom jag måste planera efter hur jag jobbar men jag ska försöka att få in så mycket av det som möjligt. Jag blir alltid så himla motiverad när jag tränar för Sussi så nu är jag supertaggad att komma igång på riktigt igen! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0