Första avramlingen

Har jobbat dag både igår och idag och har insett att det inte riktigt är min grej. När klockan ringer 06.00 på morgonen känns det som att jag hellre vill hugga av mig min högra arm än att kliva upp ur sängen. Det är däremot skönt när man väl kommer upp men nog föredrar jag kvällsjobb allt! Efter jobbet åkte jag och mamma direkt ut till stallet där hovslagaren hade varit och slagit i ett par sömmar i Sillans lösa skor. Han ville tyvärr inte sko henne så vi ska försöka få tag på hovslagaren vi haft till Pompe så snart som möjligt så hon får nya skor.

Red sen ett pass i paddocken idag igen. Idag var vi däremot tre stycken som red där samtidigt men Sillan verkade inte ha något emot det. Hon var finare i galoppen idag men har märkt att höger är mycket svagare än vänster då hon gärna bryter av i höger. Det är alltså mycket högergalopp som ska tränas så hon blir jämn och fin. Dom andra jag red med hoppade så jag passade på att ta några språng jag också. Hoppade inge högt alls utan bara små hinder för att bara kunna rulla över i bra tempo och nu med facit i hand så är det verkligen något vi behöver träna på! Jag kände mig helt seriöst som en nybörjare som hoppar för första gången. För det första så är jag jättedålig på att se avstånd och har alltid varit det. I vänster varv har jag dock alltid kunnat se avstånden bättre än i höger. Sen är jag inte van med Sillans stora galopp så när jag tycker att vi ligger bra så går vi nästan i botten av hindret ändå. Jag har ju inte ridit henne så mycket heller så jag vet liksom inte i vilket tempo jag ska rida. Med Pompe var jag tvungen att ha ett ganska högt tempo och sen hålla i ända fram till hindret. Som det känns på Sillan nu så kan jag inte rida på i för högt tempo för då orkar jag inte rida ihop henne ordentligt. Sen måste jag lära mig att tänka mycket mer framåt för så fort jag ligger fel så backar jag. Av ren vana kan man väll säga. Nej Pompes ridsätt funkar inte alls på henne. Det känns som att hon vill sköta mer själv och att det är lite störande när jag korrigerar för mycket. Men som sagt, jag måste hitta det rätta knapparna.

Höll nästan på att glömma berätta att jag gjorde min första avramling idag också. Helt totalt mitt fel och jag tar på mig det. Vi skulle komma på en liten oxer och jag trodde hon skulle trampa om men hon hoppade istället av lite större så jag ramla fram på halsen i landningen. Sillan bockade då till och jag föll av. Otroligt klantigt gjort av mig! Hon stannade direkt och stod och tittade på mig och undrade vad jag gjorde på backen. Söt häst<3 Hoppade upp direkt utan att riktigt känna efter men känner nu några timmar efter att mitt huvud dunkar lite och att min rumpa fick en rejäl smäll, även svanskotan slog nog i backen en aning. Jag klagar däremot inte. Tycker fortfarande att jag har hittat en underbar häst som jag ser fram emot att rida varenda gång jag kommer till stallet. Sen att ryttaren klantar sig, det kan ju ingen annan än jag själv ta på mig!


Har inga bilder på mig och Sillan än så det får bli en på mig och Pompe.

Kommentarer
Postat av: Elin Berggren

Haha, standard med att du slår i svanskotan ju! ;)

2012-06-19 @ 00:45:17
URL: http://elinb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0